Father’s Message – March 2022

Dear Parishioners,

On Clean Monday, March 7, we will begin the Great Lent, a journey of faith that will bring us to Golgotha and the crucifixion and to the empty tomb of our Lord’s resurrection.

 Jesus with His disciples were going to Jerusalem. The good shepherd leads the way with decisiveness. He was going forward to complete His work–the salvation of man–with the highest sacrifice; His death on the cross. 

His disciples were filled with fear. They looked at Him in wonder, but none dared to speak to Him. They knew–for He told them–that this would be the last time that they would go up to Jerusalem and they were filled with fear knowing what terrible things awaited Him there.

The Lord knew the thoughts and fears of His disciples. He took them aside and spoke to them. He said to them, “The Son of man will be arrested, mocked, whipped, killed and will arise on the third day.”

 But the disciples were not listening with the ears of their soul, He was seeking to save them, and they were seeking glory, power and their own personal gain. 

John and James, sons of Zebedee approached Him not to comfort and support Him but to ask a personal favor. They asked Him that when He would enter His glory and sit on the throne of David that He appoint them to sit one at His right and the other at His left. The Lord was dismayed. He spoke to them about a cross and crucifixion, and they were thinking about martyrdom and of self- gain. These requests also angered the other disciples because they too were seeking their own personal welfare.

He calls them to His side for that one final lesson He desired to teach them. He said to them, “the rulers of nations govern their people cruelly and tyrannically and treat them as slaves. But this will not be so among you. Whoever wishes to be great, shall be a servant off all.  And whoever wants the first place of honor shall be a slave to all–for the Son of Man came to serve and not be served. 

The purpose of Lent and Holy Week is to follow in the footsteps of Christ. To grow in His image and likeness we must become ministers, stewards, servants of Him and our fellowman. How?  Through humbleness, humility, meekness and by decreasing our ego and allowing Him to increase in our heart and life. 

 Let us go to Jerusalem and become true servants of His by doing His will and by ministering to and loving our fellowman. 

May God bless us with strength and wisdom as we begin the Great Lenten Journey.

With Love in Christ,

Fr. Anargyros 

Αγαπητοί Ενορίτες

Σε λίγες μέρες ή τα πάντα καλώς θεσπίσασα άγία μας Εκκλησία θα μας εισαγάγη είς την αγίαν και μεγάλην Τεσσαρακοστήν, η οποία, κατά την υμνογραφίαν αυτής, αποτελεί « το στάδιον των αρετών, την των πνευματικών αγώνων ζωήν». Κατά την περίοδον αυτήν ή ‘Εκκλησία διά κατανυκτικών Ακολουθιών, Προηγιασμένων λειτουργιών, Αποδείπνων, Μεγ. Κανόνος, Χαιρετισμών και της «πανόπλου εγκράτειας» τουτέστι της νηστείας, της «βασιλίδος των αρετών», επιδιώκει να μας τελειοποιήση ηθικώς και να ανυψώση είς ανώτερον βαθμόν αρετών.

  Η νηστεία κατέχει πρωτεύουσαν θέσιν εί την Μεγάλην Τεσσαρακοστήν, είς την οποίαν δίδει καί το όνομα, ώστε να είναι αδιανόητος Τεσσαρακοστή άνευ νηστείας είς τον Χριστιανόν, αν λόγοι ασθενείας δεν συντρέχουν. 

Είναι «συνηλικιώτις του ανθρώπου» κατά τον Μέγα Βασίλειον, η αρχαιοτέρα εντολή του Θεού καϊ πανάρχαιος θρησκευτικος θεσμός είς όλας τας θρησκείας. 

Έχει δύο όψεις, την υλικήν, αποχήν εξωρισμένων φαγητών και την πνευματικήν, την αποφυγήν έκ της αμαρτίας , «την των κακών αλλοτρίωσιν», ήτις είναι ισόβιος, ενώ η ύλική είναι κατά τας καθωρισμένας ύπο της Εκκλησίας περιόδους. Η νηστεία ή υλική αποτελεί βιολογικήν ανάγκην των ζωικών όντων.

Ο άνθρωπος όμως έξ έλευθέρας προαιρέσεως νηστεύει, απέχων έκ των καθωρισμένων τροφών, επειδήείναι έντολή τού ουράνιου Πατρός και απολαμβάνει «πλούτον αγαθών», τον οποίον αύτη κομίζει, ως  υμνογράφος της Εκκλησίας λέγει.

 Η νηστεία χαρίζει υγείαν και απαλλαγήν έξ ασθενειών, ως βέβαιοι η ιατρική επιστήμη, ήτις χρησιμοποιεί ταύτην πολλάκις ως θεραπευτικόν μέσον. Της σαρκός κατευνάζει τα οιδήματα» κατά τον υμνογράφον και χαλιναγωγεί τας κατωτέρας όρμάς.

 Έτσι ο άνθρωπος γίνεται όντως άνθρωπος, αξιοπρεπής και κύριος εαυτού, αγόμενος υπό του πνεύματος και όχι ύπο των ορέξεων της σαρκός. Εκτός τούτου η νηστεία χαρίζει είς τον άνθρωπον νηφαλιότητα, διαύγειαv πνεύματος και «φιλοσοφίαν πολλήν εντίθησιν» κατά τον ιερόν Χρυσόστομον. Κατά τον αύτον άγιον Πατέρα όχι μόνον η νηστεία ωφελεί , αλλά και η απλή ταύτης μνήμη. Ενισχύει επιπλέον και την φιλανθρωπίαν και αγάπην προς τους πάσχοντας και πτωχούς, στεύσωμεν, αδελφοί, σωματικώς, νηστεύσωμεν και πνευματικώς», ίνα πλούτον αγαθών, σωματικών και πνευματικών απολάβωμεν.

Καλή κα Ευλογημένη Μεγάλη Τεσσαρακοστή

Με αγάπη Χριστού

Πατήρ Ανάργυρος