Father’s Message – Lent 2021

Beloved Brothers and Sisters in Christ,

On Clean Monday, March 15th, we will begin the Great Lent, a fifty day journey that will bring us to Mt. Golgotha and the Crucifixion of Jesus Christ for our salvation and to the empty tomb of our Lord’s Resurrection. 

It is a journey of faith.  A pilgrimage during which we will grow in Christ.  We commit ourselves to become just like Jesus Christ whose name we bear.  We strive to become living icons of our Saviour and Lord.

Joggers and walkers in order to reach peak physical condition submit to rigorous exercise and a sensible diet.  And this planned activity helps them to obtain their goal.

Lent is the time for us Orthodox Christians to start our spiritual walk, jog and run to Holy Week and the blessed Pascha (Easter).  Through rigorous spiritual exercises we will grow in virtue.  Virtue?? Yes!  We will beautify our life with humility, mercifulness, patience, faith and courage.  How?  By reading and living the word of God each day, and through regular talks (prayer) with God.  Concerning what?  Concerning his will and plans for us.  

It is a time to reject the devil, sin and bad habits.  Through the sacraments of Confession and Holy Unction we can cleanse our soul and renew our mind in order to walk in the way of our Lord.   It is a time not only to ask God’s forgiveness, but also to forgive others.  We can also rid ourselves of shortcoming and frailties through spiritual fasting.

St. John Chrysostom says that our whole body should fast that is our eyes, ears, mouth, hands by abstaining from evil.  St. Basil defined fasting as abstinence from sin.

We can further strengthen and cleanse our character and life by fasting from food.  During Lent we can gain greater control over our life and allow the spirit and soul to be dominant over the body through fasting.  Through these spiritual exercises and fasting from food our journey to Easter will cleanse, strengthen and renew us.  We will be walking in the footsteps of our Lord Jesus Christ and through his grace and power we will become worthy to be called Christians and to worship at the foot of the Cross and to rejoice in His Holy Resurrection.

Wishing everyone a Blessed Lent.

With love in Christ,

Fr. Anargyros

Αγαπητοί ενορίτες,

Ο κόσμος συχνά θεωρεί την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής ως μία περίοδο νοσηρότητας καί κατηφείας . Yποστηρικταί της άπόψεως αύτής λέγουν ότι η Μ. Τεσσαρακοστή θα πρέπει να είναι περίοδος ταπεινώσεως προξενώντας πόνο καί λύπη είς τον πιστό. Ακόμη λέγουν ότι ο καθένας μας θα πρέπει να ύποφέρη κατά την Μ. Τεσσαρακοστή όπως ό Χριστός ύπέφερε έπί του Σταυρού για τίς άμαρτίες μας . Επομένως προσθέτουν ότι ό,τιδήποτε κάνουμε κατά την M. Τεσσαρακοστή , προσευχή, νηστεία , αυταπάρνηση , έλεημοσύνη καί άλλες πράξεις άρετής , θα πρέπει να τις κάνουμε ως τιμωρία μέ σκοπό να ικανοποιήσωμε το Θεό για όλους τους πόνους που του έπροξένησαν οι αμαρτίες μας. Μόνο μέ το τρόπο αύτό, κατά την ως άνω άποψη, ο Θεός θα εύαρεστηθή, όταν βλέπει τήν έλεεινότητά μας και το είναι μας να ύποφέρει από αναριθμήτους τύψεις συνειδήσεως.

 Η άποψις αύτή περί της Μ . Τεσσαρακοστής δέν έχει άπολύτως κανένα ύπόβαθρο ούτε είς τήν Αγία Γραφή ούτε είς την Ίερά Παράδοση τής Ορθοδόξου Έκκλησίας μας. Καί άσφαλως δέν είναι ή είκων τήν όποία μας παρουσιάζει το λειτουργικό βιβλίο της Εκκλησίας της περιόδου αύτής, το κατανυκτικό Τριώδιο.

 Είς το Εύαγγελικό άνάγνωσμα τής Θείας Λειτουργίαςτης τελευταίας Κυριακής πρό της Μ. Τεσσαρακοστής άκούουμε τούς λόγους του Χριστού περί συγχωρήσεως καί περί νηστείας (Μaτθαίου 6:14-21 ) . Είς τούς λόγους τούτους έντελόμεθα υπό του Κυρίου μας όχι να είμεθα σκυθρωποί και κατηφείς σέ τέτοιες περιπτώσεις, άλλά να έμφανιζώμεθα πεpιποιημένοι καί χαρούμενοι είς τους άνθρώπους.

  «Όταν νηστεύετε, μή γίνεσθε σκυθρωποί, όπως οί ύποκριταί, οί όποίοι παραμορφώνουν τα πρόσωπά τους, δια να τους ίδούν οί άνθρωποι ότι νηστεύουν. .. Σύ όμως όταν νηστεύης, άλειψε το κεφάλι σου και πλύνε το πρόσωπόν σου . . (Ματθ . 6:16- 17).

Επίσης είς το αποστολικό άνάγνωσμα της ιδίας ήμέρας άκούουμεν τους λόγους του ‘Αποστόλου Παύλου «ενδυσώμεθα τα όπλα του φωτός τον Κύριο ‘Ιησού Χριστό»(Ρωμαίους 13:11-4) 

  Το Κατανυκτικό Τριώδιο είναι γεμάτο από ύμνους με αναρίθμητες αναφορές για την καθαρότητα (άγνότητα) και την μετάνοια , την νηστεία και την προσευχή, τήν αυταπάρνησι και την αρετή.  Υπάρχει ακόμη η πρόσκλησις προς ημάς διά να θρηνήσωμε καί κλαύσωμε διά τις άμαρτίες μας , όπως επίσης για να ευφρανθώμε δια την παρά του Θεου σωτηρία μας. Αλλά πουθενά δέν υπάρχει ουδέ η ελάχιστη ένδειξις ότι η περίοδος της νηστείας θα πρέπη να γίνη αφορμή λύπης, αιτία να χάσωμε την χαρά και να μας γεμίση με κατήφεια. Είς ούδεμία περίπτωση αναφέρεται ότι ο Θεός χαίρεται όταν εμείς υποφέρωμε και ευχαριστείται όταν εμείς στενοχωρούμεθα καί πονούμε.

Δέν υπάρχει διδασκαλία είς την Ορθόδοξο Εκκλησία κατά την οποία προσφέρομε πράξεις αρετής κατά την Τεσσαρακοστή με σκοπό να προξενήσωμε είς τον εαυτό μας πόνο καί τιμωρία καί με τον τρόπο αυτό να εξευμενήσωμε το Θεό. Δέν υπάρχει διδασκαλία κατά την οποία ο Θεος ευφραίνεται με την δική μας μιζέρια καί ικανοποιείται με τις δικές μας τύψεις συνειδήσεως.

 Αντιθέτως υπάρχει διδασκαλία κατά την οποία θα πρέπει τελικά να άποβάλλωμε από επάνω μας αμαρτωλές συνήθειες όπως: την αμαρτία, διαβολικές σκέψεις καί ενέpγειες, φαυλότητα καί την προσκόληση σε πράγματα καί συνήθειες που μας κάνουν σκλάβους του κόσμου τούτου. Υπάρχει η διδασκαλία ότι ο Θεός εύχαριστείται όταν εμείς πραγματικά χαιρόμεθα διά την προσκλησί μας είς πράξεις αρετής τις όποίες ο ίδιος ο Θεός ζητά από μάς όχι μόνο κατά την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής άλλά πάντοτε. 

Ύπάρχουν ενδείξεις , αι οποίαι έπιτρέπουν σε μάς να τηρήσουμε αξίως την Νηστεία και να εορτάσωμε τήν Λαμπροφόρο Ανάσταση με τρόπο που άρμόζει σέ χριστιανούς. Οι ενδείξεις αυτές είναι η μετ’ εύχαριστήσεως εκπλήρωση από μέρους μας «πνευματικών κατορθωμάτων», η μετά χαράς και αγαλλιάσεως επιτέλεσις «των καλών έργων του πνεύματος» και «η μετά φαιδρότητος καί ακτινοβολίας προερχoμένης εκ των εντολών του Χριστού και Θεού ημών εκ των οποίων η τελειότης είναι η αγάπη». 

Αυτή είναι η έννοια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής εις την Όρθόδοξο Εκκλησία. Είναι μία περίοδος χαράς και αφιερώσεως διά την πραγματοποίηση του θελήματος του Θεού. Είναι, όπως το ίδιο το Τριώδιον ψάλλει, «ή πνευματική άνοιξις» η οποία ανθοφορεί «τους καρπούς του πνεύματος, αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότητα, αγαθωσύνη, πίστη , πραότητα, εγκράτεια» . 

Καθώς δε ο Απόστολος Παύλος γράφει : «Ού γάρ εστίν η βασιλεία του Θεού βρώσις καί πόσις , αλλά δικαιοσύνη καί ειρήνη καί χαρά εν πνεύματι αγίω.» (Ρωμ . 14, 17.)

Καλή και Ευλογημένη Μεγάλη Τεσσαρακοστή!!

Με αγάπη Χριστού

Πατήρ Ανάργυρος